Meniu
GRĮŽTI Į TINKLARAŠTĮ

Kaip išsirinkti sveiką ir naudingą duoną?

2019-07-20 , Maistas


Šiandien duonos pasiūla kaip niekad didelė – rinka prisitaiko prie vartotojo, vis atidžiau besižvalgančio turtingos sudėties ir biologinės vertės bei išaugusių jo lūkesčių. Kiekvienas prekybos centras siūlo lentynas, nukrautas įvairiomis duonos rūšimis, tarp kurių ir tradiciniai, ir egzotiniai, dar netvirtai pažįstami variantai, o gurmanai ar sveikuoliai šio produkto ieško specializuotose parduotuvėse, tokiose kaip Ogmios mieste įsikūrusi „Assorti.lt“. Tačiau žinių vartotojams vis dar trūksta. Tad į ką atsižvelgti renkantis duoną ir kas nulemia jos naudą mūsų organizmui?

 

Svarbiausios – skaidulinės medžiagos ir sėlenos

Tikriausiai niekas nedrįstų ginčytis, jog skani, kokybiška ir subalansuota sudėtimi išsiskirianti duona – tinkama sveikuoliško mitybos raciono dalis. Tačiau nebūtina būti sveikuoliu, kad patirti visus jos teikiamus privalumus ir pasitelkti naudą, skiriamą mūsų organizmui. 

Ne paslaptis, jog pirmiausiai duona pasižymi itin dideliu skaidulinių medžiagų, kurios turi nemažą įtaką maisto virškinimui – gerina ir greitina maisto pasisavinimą, kiekiu. Dėl šios priežasties, ruginė duona visuomet laikoma vertingesne, kadangi rugiuose skaidulų randama daugiau. Taip pat skaidulų kiekį padidina tokie duonos ingredientai kaip daržovės ar vaisiai, įvairios kruopos ar riešutai, tad neverta bijoti eksperimentuoti ir pirkti duonos su įvairiais priedais. Šiandien vartotojas duonos sudėtyje vis dažniau ieško didesnio skaidulų kiekio, tad natūralu, kad tokių gaminių produktų lentynose atsiranda vis daugiau. Be abejo, nederėtų pamiršti, jog ruginė juoda duona pasižymi ir dideliu E ir B grupės vitaminų, folio rūgšties, magnio, kalcio, geležies, seleno kiekiu. 

Taip pat, duonoje ne mažiau svarbios yra ir sėlenos, tad sveikiausia duona laikoma ta, kuri pagaminta iš viso grūdo miltų, kadangi taip neprarandamas grūdo lukštas, kuriame yra daug vertingų maisto medžiagų. Toks produktas kepamas iš vadinamųjų šveistinių miltų, kurie gaunami taikant labai senas, tradicines malimo technologijas. Sėlenose esanti ląsteliena būtina normaliam virškinimui, valo organizmą, jose gausu nepamainomų, Omega-3, riebalų rūgščių. 

Nereikėtų bijoti duonos su sėklomis

Nors galbūt duona su įvairiais priedais, tokiais kaip moliūgų ar saulėgrąžų sėklos, linų sėmenys, kol kas atrodo neįprastai ir dar nerado vietos ant kasdienio jūsų stalo, nevertėtų į ją numoti ranka. Tokiose sėklose yra gausu nesočiųjų riebalų rūgščių, žmogaus organizmui teikiančių daug naudos. Jos suteikia didesnį sotumo jausmą, riebalai skatina išsiskirti malonumo hormonus.
Svarbu paminėti ir tai, jog įvairiais priedais pagardinta duona – gerokai sotesnė. Tad norint efektyviai numalšinti alkį ir neturint laiko užkandžiauti dažnai, derėtų atsiminti, jog pakaks vienos riekelės, pavyzdžiui, ruginės duonos su įvairiomis sėklomis, pasižyminčios mažesniu purumu ir skalsumu, kad kurį laiką jaustumėtės visiškai sotūs. 

Kuo mažiau cukraus, tuo duona sveikesnė

Specialistai siūlo rinktis tuos duonos gaminius, kurių 100 gramų yra ne daugiau kaip 3 g cukrų, kadangi viršytas jų kiekis gali pakenkti mūsų organizmui. Tad derėtų nepasikliauti vien ant pakuočių matomais užrašais, žyminčiais produktą kaip sveikuolišką, o atidžiai perskaityti šių etiketes – iš pirmo žvilgsnio sveikos visagrūdės duonos sudėtyje galima rasti net ir daugiau nei 10 g cukraus.
Itin svarbu ir tai, jog daugelis vartotojų, etiketėse ieškodami cukraus kiekio, supainioja „pridėtinio cukraus“ ir „natūralių cukrų“ sąvokas, kadangi šie maistingumo lentelėje būna pažymėti po vienu bendru pavadinimu. Natūralūs cukrūs duonos kepimo procese susidaro natūraliai, be to, jų yra ir tokiuose ingredientuose kaip daržovės ar sėklos, tad jų skaičius neturėtų gąsdinti. 
 

Komentarai:

#ogmiosmiestas